
Традиційні медіа - радіо, телебачення, відео та особливо новітні мультимедійні засоби відкривають для користувача/споживача медіа-продукції такі можливості:
-
обирати й прослуховувати велику кількість радіоканалів, дивитися безліч
телеканалів завдяки супутниковому зв’язку;
-
записувати, зберігати й копіювати як для багаторазового сприймання, так і
для тиражування аудіо-, візуальну, аудіо-візуальну інформацію;
-
зупиняти й повертати назад звук, зображення з метою більш детального
сприймання, кращого усвідомлення змісту інформації або поновлення естетичного
переживання, задоволення;
-
створювати комп’ютерні фільми, енциклопедії, сайти, блоги, віртуальні
фотоальбоми та ін.;
-
отримувати додаткову інформацію, консультацію в інтерактивному режимі;
-
актуалізувати, розвивати творчий потенціал у галузі відео-культури засобами
фото-, відео-камери;
-
активізувати знання, отримані в ході традиційного навчання.
Засоби масової комунікації
сприяють становленню самостійного, критичного мислення, сучасного
світосприймання, естетичної свідомості, навичок художнього аналізу продукції
медіа-мистецтва, розширюють необмежені інформаційні горизонти, роблять
інформацію доступною для великого загалу користувачів.
Інформатизація/медіатизація
мистецтва дозволяє будь-кому долучитися до шедеврів світової культури. Завдяки
як індивідуальним (мобільні зв’язок), так і масовим (інтернет) ЗМК значно
розширилися комунікативні можливості, стало можливим здійснення дистанційного
навчання.
Перелік переваг еволюційного розвитку засобів масової
комунікації можна продовжити. Сьогодні медіа, по суті, є засобом засвоєння
світу в його комунікативних, інтелектуальних, психологічних, художніх та
багатьох інших аспектах.
Однак постійне ускладнення медіа-простору призводить до
виникнення нового медіа-ландшафту, нового медіа-порядку й змінює медіа-культуру
в цілому. Так, наприклад, стало значно менше обмежень для доступу до потоків
інформації загалом, об’єми інформації постійно збільшуються, національні
медіа-ринки інтегруються у глобальну медіа-структуру, відмінності між
інтернетом, телебаченням, пресою, книгою та телефоном зникають, а медіа-ресурси
інтернету стали доступними людині, де б вона не знаходилася. Саме в такому
світі інформації без інформаційних меж і обмежень живуть наші діти, молодь,
маючи доступ до медіа-продукції всього світу. Створюючи особливий інформаційний
простір, багаточисленні медіа впливають на формування соціальних, моральних,
художніх, естетичних цінностей та інтересів особистості, стають важливим
фактором впливу на її свідомість, світоглядні позиції. З цієї причини засилля
низьковартісної в художньому, моральному, змістовому, ціннісно-смисловому
аспектах медіа-продукції, постійна репрезентація насильства, агресії, порнографії потребують реагування з боку певних державних
інституцій.
В умовах масового застосування бездротових засобів доступу до інтернету
відстежувати інформаційне наповнення в глобальній мережі практично неможливо. Коли цифрові медіа
виходять з-під контролю законодавчих органів, особливої ваги набуває
необхідність у вихованні компетентності споживання медіа-продукції. Все це
вимагає посилення уваги до наукових розробок інструментарію формування медіа-культури
особистості нового покоління. Такий підхід має забезпечити розвиток
пізнавальних інтересів, адекватного, художнього й творчого сприймання дійсності,
критичного мислення, творчих здібностей дітей та молоді засобами медіа й на матеріалі медіа.
Формування
медіа-культури особистості в умовах сучасної медіа-реальності в Україні ставить
проблему широкого запровадження медіа-освітньої практики в загальноосвітній школі. Актуальність курсу медіа-освіти обумовлено
об’єктивним існуванням соціального медіа-культурного феномену – медіа-реальності,
яка характеризується небувалим розвитком засобів масових комунікацій та складає
вагому частину загального обсягу сучасного інформаційного простору. Разом із
тим медіа-культура завдяки медіа-технологіям глибоко пронизує життя людини та активно впливає на формування свідомості, що висуває потребу в спеціальній підготовці дітей, молоді до існування в сучасному просторі медіа-інформації та в глобальному інформаційному суспільстві.
Спираючись на досвід таких європейських країн, як Велика Британія, Франція,
Канада, Росія та ін., ми висуваємо ідею шкільної
медіа-освіти, яка має впроваджуватися у форматі спецкурсу/факультативу
для учнів старшої школи. Шкільна медіа-освіта спрямована на виховання
свідомого, компетентного споживача медіа та має стимулювати розвиток
спеціальних знань, умінь, навичок у сфері медіа. Основне завдання медіа-освіти
полягає в системному та компетентному вихованні підростаючого покоління, яке
повинно навчитися не лише користуватися різноманітними медійними засобами, а й
розумітися на закономірностях їх функціонування, знатися на особливостях
технологій впливу ЗМК, але головне – критично мислити, розвивати особистісне,
оціночне ставлення до продукції мас-медіа в цілому та спиратися на
етично-естетичні орієнтири в процесі сприймання візуальної компоненти
медіа-продукції.
Об’єктом вивчення спеціалізованого курсу є суспільний
феномен сучасної медіа-культури, яка становить щабель еволюційного розвитку
цивілізації людства.
Предметом спеціалізованого курсу є особистісна медіа-культура,
яка становить надбання знань, умінь, досвіду у сфері медіа-реальності.
Мета
спеціалізованого курсу - формування медіа-культури особистості засобами
медіа-освіти.
Завдання
курсу:
·
Ознайомити
учнів з основними етапами історії розвитку феномену медіа-культури,
закономірностями функціонування засобів масової комунікації та технологіями їхнього впливу.
·
Дослідити з
учнями різні види медіа-текстів та використані в них медіа-технології, стимулювати розвиток критичного мислення та свідомого
ставлення до медіа-продукції загалом.
·
Формувати практичні вміння: пошуку
необхідної та
відсторонення від непотрібної медіа-інформації, створення власних медіа-текстів.
·
Стимулювати творчий
потенціал учнів як у напрямі створення власних
медіа-текстів, так і в напрямі творчого сприймання
медіа-текстів.
Методологічними засадами курсу є:
фрагменти
філософської концепції М.Маклюена щодо провідної ролі медіа-технологій у ході розвитку
людства;
медіа-психологічні
теорії ЗМК: комунікації, семіотична, культурологічна, захисна, естетична та
інші;
медіа-освітня
концепція критичного мислення щодо ЗМК, розроблена Л.Мастерманом, а також
медіа-освітні моделі К. Безелгет, Дж. Баукера, Д. Харта, медіа-освітня
концепція французьких науковців;
медіа-освітні
традиції російських авторів у галузі
кіномистецтва (Ю.М. Усова, О.В. Федорова, О.В. Шарикова та ін.),
медіа-культури (Н.Б. Кирилова).
Ураховувався
досвід медіа-освітніх проектів в Україні, зокрема
практичний досвід школи № 77 м. Львова.
Так, наша концепція шкільної медіа-освіти ґрунтується на таких засадничих принципах:
-
медіа-освіта є обов’язковою у світі інформаційного
суспільства в умовах повсюдного поширення медіа-культури як суспільного
феномену виробництва та споживання медіа-продукції;
-
вся існуюча
медіа-продукція не є точним відбитком/відображенням реальності, а є лише репрезентацією реальності: усі медіа
презентують ті чи інші ідеологічні цінності, за якими стоять певні групи людей,
впливові авторитети, бізнесові корпорації, політичні сили й авторське бачення
реальності журналістськими, мистецькими колами;
-
медіа-освіта
пов’язана з динамічними змінами в інформаційному та медіа-просторі й тому
тривалість медіа-освітнього процесу для кожної особистості здійснюється
протягом усього життя;
-
медіа-освіта має
формувати не лише критичне мислення, а й критичне
ставлення, критичні позиції особистості, орієнтувати молодь до критичного
сприймання медіа-продукції, відучувати від пасивного й бездумного її
споживання;
-
медіа-освіта є дослідницьким процесом, практичні
заняття мають переважати теоретичні;
-
медіа-освіта є новою
формою інтерактивної взаємодії між
учнями та вчителем, передбачає створення умов для діалогу, взаємного навчання;
-
медіа-освіта спрямована
насамперед на групову форму навчання;
-
медіа-освіта як
особлива галузь знань формує не лише свідомого компетентного медіа-споживача, а
людину з незалежним від стереотипів мисленням, стимулює розвиток її творчого потенціалу як у процесі сприймання медіа-текстів,
так і їхнього створення.
Основними поняттями медіа-освітнього курсу є: 1) медіа-культура, відео-культура, 2)
види ЗМК, 3) медіа-технології, 4) медіа-текст, 5) мова медіа, 6) медіа-виробник,
7) медіа-репрезентація, 8) медіа-споживач, 9) медіа-творчість. Означені поняття перегукуються з такими традиційними, як
«категорії», «агенція», «медіа-технології», «мова», «репрезентація», «аудиторія».
Розкриємо ключові поняття, які складають категоріально-понятійне коло
медіа-освітнього курсу.
Поняття «медіа-культура»
визначається у двох аспектах: соціокультурному та психологічному. Насамперед
медіа-культура – це суспільний феномен виробництва та споживання
медіа-продукції, який передбачає взаємодію, комунікацію між цими двома умовними
соціальними групами. Комунікація між виробником та споживачем, будучи
опосередкованою технічними засобами, становить медіа-комунікацію, масову медіа-комунікацію.
Результатом діяльності в галузі медіа-виробництва є медіа-продукція у
вигляді медіа-інформації та медіа-мистецтва (медіа-тексти), їх матеріальні
носії (газети, журнали, фотоплівки, кінострічки, диски…), а також медіа-засоби
(технічне забезпечення) та медіа-технології (у нашому контексті – прийоми,
методи, техніки,
психотехніки), завдяки яким медіа-продукція як створюється, так і зберігається,
транслюється. Все це становить предметний та духовний аспект медіа-культури в
цілому.
Утім, медіа-культура має й інший, психологічний вимір –
як медіа-культура особистості. Особистісна медіакультура становить набуті
людиною як психофізіологічні, так і психологічні способи споживання
медіа-продукції. До останніх відносяться: мотиви споживання, уміння пошуку,
сприймання, аналізу, оцінювання, опрацювання, зберігання інформації, отриманої
з медіа, а також застосування корисної, дистанціювання від непотрібної.
Ми виокремлюємо поняття «відеокультура», яке
охоплює візуальний аспект загальної медіа-культури та становить чималу частину
загального обсягу медіа-культури в
цілому. До відео-культури належить технічне забезпечення візуального плану
медіа та уся візуальна та аудіовізуальна медіа-продукція. Медіа-культура та
відео-культура зокрема, є основними поняттями курсу, які означають існуючий
соціально-психологічний феномен сучасного інформаційного суспільства.
Поняття «види ЗМК» - розкриває тему «медіа»
загалом і види медіа-засобів за знаковими, технічними носіями та визначає їхнє
місце в історії розвитку засобів масової комунікації, наприклад: мова,
малюнкова перед-писемність, писемність, друк, протомедії, фотографія,
кінематограф, радіо, телеграф, телефон, телебачення, інтернет та ін. У деяких
аспектах поняття «види ЗМК» відповідає терміну «категорія». Головний момент, на
якому робиться наголос, - показати наступність розвитку засобів комунікації від
заміщення об’єктів, дій звуками, словами до новітніх мультимедійних медіа.
«Медіа-виробник» - сукупність технічних засобів масової комунікації та
людей, які ними володіють, створюють, розповсюджують медіа-продукцію (те, що й
«агенція»). Дослідження цього поняття передбачає виявлення закономірностей
функціонування агенцій, джерела їхнього фінансування, під впливом чи тиском
якої/чиєї ідеології вони працюють, взаємовідносини з державою, цензурою.
Досліджувати поняття «медіа-виробник»,
«медіа-виробництво» доцільно через систему запитань типу: «Кому належить цей
телевізійний канал (газета, видавництво, кіностудія)?», «Чиї погляди відстоюють
ведучі такого-то каналу?», «Чому ця книжка вийшла великим накладом, а ця – незначним?», «Чому цей фільм багато рекламували, а про
інший не було чутно?» і т.ін.
«Медіа-технології» є важливим ключовим поняттям, яке охоплює технічні
інструментальні техніки, прийоми, а також смислові, художні, спеціальні
технології й психотехнології. Досліджуючи це поняття, необхідно розкрити
провідну роль та значущість технічного обладнання, інструментарію у створенні
будь-якого медіа-тексту. Також важливим є висвітлення так званих технологій
психологічного впливу, прихованих технологій та ін.
«Медіа-текст» - це будь-яка медіа-продукція
засобів масової комунікації – друкований текст у пресі, фотозображення,
повідомлення по радіо, аудіо-візуальні зображення в кіно, на телебаченні або їхні
фрагменти, реклама, етикетка на пляшці, SMS-повідомлення, веб-сторінка,
блог, віртуальні фотоальбоми тощо.
Медіа-тексти як медіа-продукція традиційно поділяються на інформаційні,
комерційні, соціальні, пізнавальні розважальні, мистецькі, але такий розподіл
потребує суттєвих уточнень. Наприклад,
далеко не всі кінофільми або літературу можна назвати медіа-мистецтвом, а також
не кожна медіа-інформація є саме інформацією.
«Мова медіа» – слово, образ, звук – дослідження
цього поняття тісно пов’язане з попереднім. Продуктивним є застосування
«культурологічного», «семіотичного», «естетичного» підходів до вивчення ЗМК,
«практичної» медіа-освіти. У процесі аналізу образу, фрагменту медіа-тексту
виявляються елементи медіа-мови: використання культурних стереотипів,
архетипів, символів, знаків, кодів, прийомів виразності та ін. Важливим є
питання «з якою метою застосовується той чи інший мовний елемент?». Вивчення та
дослідження «мови медіа» охоплює й технічний бік мови: висвітлення таких
додаткових понять, як «фрагмент/кадр», «монтаж», «крупний план», «ракурс»,
«образ» та ін.
«Медіа-репрезентація» відтворює один із важливих принципів медіа-освіти про те, що вся наявна медіа-продукція не є дзеркальним відбиттям
дійсності, медіа-тексти по-різному співвідносяться із нею, вони створюють
власні версії реальності у віртуальному форматі. Тобто всі засоби масової
комунікації не відбивають, а лише репрезентують існуючу реальність, відтворюючи
ті чи інші смисли, ідеологічні цінності, за якими стоять певні групи людей,
впливові авторитети, бізнесові корпорації, політичні сили та ін.
Поняття «медіа-споживач» певною мірою
тотожне традиційному поняттю «аудиторія». Зрозуміло, що вивчення поняття
охоплюватиме такі важливі позиції, як вплив медіа на аудиторію, типологія сприймання/споживання
медіа-продукції, мотивація споживання медіа-продукції, сприймання одного
медіа-тексту в різних умовах та ін.
Формування медіа-культури особистості має реалізуватися
педагогом не лише в ході навчального процесу, а й через організацію обговорень
з учнями, уточнюватися за цілями, позиціями, тобто здійснюватися в
інтерактивній формі. «Особистісний» аспект медіа-освіти охоплює додаткові
важливі поняття: медіа-сприймання,
критичне мислення, обдарованість у галузі медіа. Ці позиції також є як
предметом дослідження, так і предметом активного обговорення у формі діалогу
учнів з учителем.
Отже, важливими психологічними складовими компетентного
споживача є «візуальне медіа-сприймання», «критичне мислення»,
«медіа-обдарованість», які потребують особливої уваги.
«Візуальне медіа-сприймання» (або відео-сприймання) становить когнітивну аналітико-синтетичну здатність, яка передбачає фіксацію, аналіз
образного матеріалу медіа, його інтерпретацію як розуміння та підводить до формування ставлення людини до певної інформації.
Свідоме сприймання як чуттєво-дослідницька діяльність є творчою діяльністю.
Процес сприймання обумовлено минулим досвідом, надбаними знаннями, вміннями
людини, її психічним розвитком, спрямованістю та рівнем особистісної культури.
Результатом сформованої медіа-культури особистості та її відео-культури
зокрема, є розвинене відеосприймання, яке передбачає:
-
переважну фільтрацію
та селекцію відео-матеріалу;
-
його ґрунтовний
етично-естетичний аналіз;
-
оцінювання, емоційне
ставлення до нього;
-
творчу інтерпретацію
як переосмислення сприйнятого, як конструювання суб’єктивно нових образів і
смислів.
«Критичне мислення» становить когнітивну аналітико-синтетичну здатність до
поетапного аналізу, логічно аргументованого судження щодо змісту та форми
медіа-текстів, а також самостійність, незалежність мислення від існуючих
стереотипів, результатом чого є формування власної позиції щодо будь-яких
медіа-текстів.
Критичне мислення є дуже важливим моментом у процесі
формування медіа-культури особистості, але необхідно відрізняти критичне
мислення як здатність особистості до адекватного сприймання медіа-продукції від
критичного настановлення щодо медіа-культури загалом.
«Медіа-обдарованість» особистості - проявлений творчий потенціал
медіа-споживача, який актуалізовано в галузі медіа в таких основних видах
медіа-діяльності, як технічні здібності до засвоєння, користування,
реконструювання медіа-засобів; створення власних медіа-текстів; творче
сприймання медіа-продукції.
Одним із методів попереднього виявлення та часткового
стимулювання розвитку медіа-обдарованості є, наприклад, метод самодіагностики.
Самодіагностика активно-конструктивної (не споживацької!) схильності до
медіа-культури в цілому здійснюється за допомогою таких питань: «Якими засобами
медіа ти володієш і з якими вправляєшся найбільш успішно?», «Яка діяльність у
галузі медіа тебе приваблює?», «Чи хотілося б тобі створити оригінальне/художнє
фото? Зняти відеофільм? Створити анімацію? Створити віртуальний світ?», «Чи
хотілося б тобі оволодіти медіа-професією - журналіста, оператора, режисера…?»
та ін.
Такі запитання стимулюють молоду людину замислитися над
своїми можливостями, можуть стимулювати до майбутньої самореалізації, у світі
медіа зокрема.
«Медіа-творчість» - особливе
ключове поняття медіа-освітньої моделі. Воно передбачає не лише виконання
практичних творчих медіа-завдань, створення
власних медіа-текстів, а й творче медіа-сприймання медіа-текстів, створених
іншими, а також формування творчого стилю мислення та сприймання, творчого ставлення до світу, життя в цілому.
Медіа-творчість тісно пов’язана з медіа-обдарованістю:
творчість становить практичну реалізацію актуалізованої обдарованості в галузі
медіа. Обидва поняття співвідносяться з різними аспектами діяльності
особистості у сфері медіа: і у процесі споживання медіа-продукції як її
переосмислення й створення власних інших/нових образно-смислових структур, і у
процесі предметного створення медіа-текстів у різній формі: вербальній,
образній, образно-вербальній, аудіо-візуальній тощо.
Усі виокремлені ключові поняття мають слугувати
формуванню медіа-компетентної особистості. Кожне поняття можна досліджувати як
окремо, так і в поєднанні з іншими. Наприклад, досліджуючи «медіа-текст», можна
охопити й певні аспекти «медіа-мови» та «медіа-технологій», а досліджуючи
поняття «медіа-споживач», висвітлити тему сприймання «медіа-текстів», впливу
«технологій», розглянути його ресурсні можливості в контексті
«медіа-творчості». Досліджуючи поняття «види ЗМК», доцільно узгодити його з
поняттям «медіа-виробник».
Методика вивчення ключових понять здійснюється через
реалізацію таких медіа-освітніх функцій:
-
адаптивної: вивчення ЗМК, закономірностей їхнього
функціонування призвичаює людину до
медіа-світу;
-
інформативної: надання учням
теоретичних знань про ЗМК передбачає їхню загальну обізнаність щодо
медіа-культури як виробництва та споживання інформації;
-
розвивальної: формування умінь адекватного сприймання, критичного
мислення, оцінювання медіа-текстів за змістом і формою, активізації самостійності
у виробленні власних суджень (конструктивне переосмислення медіа-текстів);
-
практичної: формування практичних навичок, спрямованих на пошук,
засвоєння, зберігання потрібної медіа-інформації; дистанціювання від
непотрібної;
-
творчої: стимулювання розвитку творчих умінь у створенні власних медіа-текстів та
стимулювання розвитку творчого сприймання як уміння творчо інтерпретувати,
переосмислювати зміст і форму медіа-текстів.
Відповідно структура шкільної
медіа-освітньої програми має чотири тематичні блоки, які відтворюють
етапи формування медіа-культури особистості: гносеологічний,
перцептивно-аксіологічний, практичний, креативний.
Пізнавально-теоретичний блок програми становить гносеологічний
етап формування особистісної медіа-культури та ґрунтується на основі надання
учням системи знань, спрямованих на ознайомлення з явищем медіа-культури в
інформаційному суспільстві, її співвідношенням з візуальною, масовою культурою,
позитивними й негативними аспектами медіа-культури, історією розвитку ЗМК та їх
видами, закономірностями функціонування та технологіями та ін. відповідно до
ключових понять курсу. Вивчення ЗМК також передбачає надання знань школярам про
сучасний стан медіа-культурного феномену в суспільстві й Україні зокрема, а
також ознайомлення їх з місцем ЗМК в якості освітнього засобу, як форми роботи
вчителя або форми навчання учнів. Форма реалізації: курс лекцій з використанням
ілюстративного матеріалу, обов’язкове обговорення, обмін думками щодо отриманих
знань.
Дослідницький блок становить перцептивно-аксіологічний
етап формування медіа-культури й логічно продовжує перший, але передбачає
активну діяльність учнів саме в процесі дослідження ЗМК, забезпечує
напрацювання особистісного досвіду щодо адекватного сприймання та ставлення до
медіа-продукції, її свідомого споживання, активізації критичного мислення. Перцептивна складова вище означеної
компоненти полягатиме в безпосередньому сприйманні (перцепція) учнями
медіа-інформації у формі різноманітних
медіа-текстів, запропонованих для дослідження: друкованих, візуальних,
аудіо-візуальних. Також перцептивна складова охоплює свідоме сприймання на
основі власного досвіду(аперцепцію): інтерпретацію, осмислення змісту
медіа-текстів. Аксіологічна складова спрямована
передовсім на формування вміння аргументовано оцінювати інформаційний матеріал
в умовах дослідницької діяльності учнів, переосмислювати його зміст. Оцінювання
має бути не лише емоційним (подобається/не подобається), а й логічно,
раціонально обґрунтованим.
Дослідження медіа-продукції в цілому орієнтовані на розуміння
закономірностей функціонування ЗМК та систем, у середині яких вони працюють. У
свою чергу, розуміння цих процесів учнями досягається завдяки здобутим знанням
на попередніх лекціях, а також завдяки вправлянням у міркуванні, аналізуванні
змісту та форми різних видів медіа-тексту, аргументованому оцінюванні
медіа-інформації в ході самих досліджень. Дослідження ЗМК, що пропонуються
нами, спрямовані на стимуляцію розвитку умінь учнів критично ставитися та
сприймати продукцію ЗМК та здійснюються в інтерактивній формі.
Проведення дослідження може мати таку загальну схему.
Кожне окреме дослідження починається з короткого вступу та конкретного медіа-тексту, який має аналізуватися в різних
аспектах, його обговорення має закінчуватися прийняттям рішення щодо його
аргументованої оцінки/оцінок.
1етап - сприймання та розуміння запропонованого медіа-тексту, інтерпретація
як витлумачування основного, загального смислу інформації (матеріал: стаття з
газети, обкладинка журналу, рекламне повідомлення, рекламний ролик, відеосюжет
з новин, телепрограма, документальний або художній фільм тощо);
2 етап - ретельний аналіз змісту
та форми медіа-тексту, здійснюваний на базі отриманих раніше знань (визначення
цілей, виявлення виду технології впливу даного медіа-продукту, визначення
аудиторії, на яку його розраховано, з якою метою та ін.); синтез як узагальнення висновків аналізу та піддання їх коректному
скептицизму, зіставлення із протилежними думками;
3 етап - оцінювання інформаційного
матеріалу медіа-тексту за різними шкалами: «подобається/не подобається»,
«позитивний; більше позитивний, ніж негативний, нейтральний, більше негативний,
чим позитивний, однозначно негативний» та ін.
4 етап - вибір позиції,
заснованої на доказах: визначення особистісного ставлення до даного
медіа-тексту. Останній етап є не лише результатом попередніх, а й головним
фактором здійснення аксіологічної складової медіа-освітньої програми.
Спрямування учнів на активізацію критичного сприймання та осмислення
медіа-текстів має допомогти їм не підпадати під вплив чужих думок, об’єктивно
оцінювати позитивні або негативні аспекти медіа- реальності, виявляти цінне чи
помилкове, підводити школярів до формування незалежної точки зору. Інакше
кажучи, блок дослідницьких занять спрямовано не стільки на розвиток адекватного
сприймання та критичного мислення - хоча й це є важливим моментом, скільки на
формування свідомого, раціонального ставлення до медіа-продукції та її
споживання.
Методики реалізації: письмові роботи (рецензії, спростування) та обговорення таких
робіт; аналіз зображення (рекламного, агітаційного); аналіз відеосюжетів,
фільмів; диспути (як засіб формування вмінь висувати тезу, добирати її обґрунтування,
доводити істину); анкетування на тему медіа-культури або її аспектів та обговорення
його результатів; «брейнстормінг» (мозковий штурм), «гронування асоціацій»,
«кубик аналізу ознак поняття…» «працюйте парами», «діаграма» на тему медіа-культури,
медіа-продукції; методика аргументованої оцінки, яка здійснюється на
побудованій системі доказів на підтримку певного погляду, виокремлення
аргументації «за» та «проти»; методика обговорення як підбиття висновків
дослідження.
Форма
проведення: виконання дослідницьких завдань із
використанням матеріалів ЗМІ (вербальних, візуальних, змішаних) та їх активним
опрацюванням як індивідуально, у групах по 2-3 або більше учнів, так і
колективно.
Практичний
блок освітньої програми передбачає праксеологічний етап формування медіа-культури школярів, базується
на досвіді попередніх етапів та передбачає надбання учнями практичних умінь та
прийомів у трьох різних напрямах.
Перший напрям - це надбання
умінь цілеспрямованого пошуку, засвоєння, переробки й практичного застосування медіа-інформації.
Навчання прийомів засвоєння медіа-інформації здійснюється завдяки
активізації пізнавальних здібностей учнів, реалізація яких має таку
послідовність: пошук інформації, оцінювання її важливості, асиміляція,
засвоєння інформації, інтеграція нових знань з уже набутим досвідом,
застосування отриманих знань на практиці. Кожна з перелічених актуалізованих
стадій роботи з медіа-інформацією обумовлена реалізацією комплексу спеціальних
вправ і завдань, спрямованих на формування вмінь шукати, аргументовано
оцінювати інформацію, знаходити спільні зв’язки отриманої інформації з набутими
раніше знаннями, творче застосування нових знань у практичному плані та ін.
Другий
напрям передбачає оволодіння засобами
психологічного захисту в ході виконання спеціальних вправ, заснованих на несприйманні медіа-інформації або вправ,
заснованих на детальному сприйманні,
що передбачає ґрунтовний аналіз інформації. Надання учням такого психолого-педагогічного
інструментарію сприяє активізації їх творчого мислення, що, в свою чергу,
передбачає формування творчого стилю
розумової діяльності в цілому й у ставленні до медіа-текстів зокрема.
Навчання прийомів психологічного захисту здійснюється завдяки виконанню
вправ і завдань творчого типу, розв’язок яких завжди є неоднозначним і
переводить певну проблему (наприклад, нав’язливий візуальний образ) в іншу
площину: так, сприймання рекламного зображення можна спрямувати на створення
іншої/нової суб’єктивної візуальної реальності.
Третій напрям ґрунтується на
засвоєнні знань і вправ профілактичного характеру так званої медіа-гігієни. Ця
частина програми торкається питання формування у школярів знань та умінь,
необхідних для запобігання як психо-фізіологічних навантажень, пов’язаних із
використанням ЗМК, так і негативного впливу на особистість з боку
медіа-інформації. Зазначені вміння формуються як здатність особистості
регулювати свою поведінку в процесі використання ЗМК та як здатність уникати
медіа-інформації, яка руйнує психіку, свідомість, викривлює світобачення,
підмінює, нівелює духовні цінності або дратує, викликає негативні емоції,
нав’язує позицію, суперечливу переконанням особистості, намагається
маніпулювати нею.
Методики реалізації охоплюють: інформаційно-пошукові (когнітивні, мнемонічні та ін.
техніки); «захисні» («Антиреклама», «Аналіз зображення», «Стоп образ» та ін.
Медіа-гігієнічний напрям складається з міні-лекції, спрямованої на ознайомлення
з гігієнічними нормами щодо користування ЗМК (мобільним телефоном, тривалості
перегляду ТБ, «сидіння» в Інтернеті) та вправ на вольову регуляцію поведінки,
удосконалення організації часу, а також на фільтрацію загальних
медіа-інформаційних потоків.
Форма
проведення: індивідуальна, групова,
фронтальна.
Творчий блок – креативний етап формування, що
має два розгалуження:
1.
створення власних медіа-продуктів від невеличкого
есе, статті, святкової листівки, рекламного зображення, складання слоганів до
шкільних медіа-проектів тощо. Використовуючи медійні психотехнології в процесі
створення власних медіа-текстів, учні на практиці краще розуміють як сутність
принципів масової медіа-культури, так і її вплив на психологію сприймання, на
свідомість споживача;
2.
створення образно-смислових конструкцій щодо
існуючих медіа-текстів як переосмислення їхніх змісту та форми – як творче
сприймання-інтерпретація.
Методики реалізації творчого спрямування становлять адаптовану до візуалізованої
діяльності методику КАРУС (В.О. Моляко), аналіз медіа-тексту з різних точок
зору.
Форма
проведення: індивідуальна, групова,
фронтальна
Тестування. Оцінювання знань з курсу медіа-культури на сьогодні є проблематичним. Це
пов’язано з багатьма не розробленими питаннями як у теоретично-методологічному
плані, так і практично-методичному.
Тестування у вигляді ряду поставлених запитань з вибірковими відповідями (з
трьома їх варіантами) є найбільш оптимальним засобом оцінювання в заліковій
формі.
Немає коментарів:
Дописати коментар